Varför är så många spelföretag ovilliga att ta risker? De borde ju vara de mest risk/reward-medvetna företagen bland de som faktiskt producerar fysiska produkter. Eller är det det de är? Många spel som får en stor hype innan de lanserats säljer slut på ytterst kort tid. För andra räcker det med lite rörliga bilder på internet för att lagerhyllorna ska eka tommare än… något som är väldigt tomt. Så varför trycks det inte upp fler exemplar? Enligt Panda Game Manufacturing tar det 70-140 dagar att tillverka och leverera ett spel om allt är färdigt för tryck. Det är alltså mellan drygt två och fem månader. Och det här vet speltillverkarna. De vet att om det blir en stor hype runt spelet så kommer de behöva vänta minst ett kvartal, förmodligen ett halvår innan grossisterna kan tillgodose butikerna igen. När ett spel är slutsålt är det ju intäkter som inte når deras fickor. Men om ett spel inte säljer kostar det inte bara pengar att tillverka, det tar också upp dyrt lagerutrymme i väntan på öknen. “Jag ska bara arkivera lite.” Men det är klart, nu för tiden finns det inga lager längre. Allt ska gå direkt från tryckpressen till butikshyllan och när en produkt är slutsåld så finns den inte att få tag på längre. Musik har redan genomgått den processen, de få skivor som släpps i fysisk form trycks bara upp i en tillräckligt stor upplaga för att sälja guld, och sen är de borta för evigt. Böcker lika så, det ska till en riktig rökare i krysset för att du ska kunna hitta en bok något år efter lanseringen. Okej, jag kanske överdriver lite, men ibland måste överdrifter tas till för att få fram en poäng. “Stora Spelföretaget, hur kan jag stå till tjänst? Dice Masters? Det kan ta lite tid…” Jag har svårt att se att ett Spotify eller en Kindle skulle kunna dyka upp för sällskapsspel, den fysiska produkten är ju liksom grejen. En Print on Demand tjänst skulle möjligtvis kunna funka, men det känns långt bort. Om det inte är någon av er som vill ta chansen. Ge mig bara tio fria spel om året så är vi kvitt. Okej? Spelbolagen borde känna sina spelare bättre, och veta vad det är som kommer gå åt. Eller är det andrahandsmarknaden som kommer styra spelförsäljningen, som det är för konsertbiljetter? Det kanske är det som är det ultimata Gamers Game; försöka förutspå stora spelhits, köpa på sig så många ex du kan och sedan kränga hela rasket på E-bay och leva gott på mellanskillnaden? Hur är din risk management?
The Game of Gamers
2 reaktioner på “The Game of Gamers”
Du måste vara inloggad för att skriva en kommentar.
Ordet risk management sammanfattar nog det hela väldigt klockrent. Det är en liten bransch med små marginaler, de flesta spel trycks i några tusen ex och ingen vill stå med tomma fickor och spaden i högsta hugg ute i ET-öknen som du är inte på :) .
…och det här låter kanske obegripligt från någon som lever på att sälja spel och såklart mer än gärna hade haft lagret proppfullt med Marvel Dice Master Boosters, men är det inte liiite härligt på något sätt med saker som inte alltid finns tillgängligt närsomhelst, en knapptryckning bort :)
Tycker mig märka att Kickstarter blivit en alltmer viktig del i det här också. Alla som satsar stora pengar på att trycka upp spel vill såklart förbättra sitt cash flow och Kickstarter har blivit ett sätt för företag att ganska enkelt göra det på och samtidigt ta temperaturen för ett spels intresse för att få en indikation på hur många ex som ska tryckas.
GMT Games förbokningsprogram P500 är ett annat sätt för att känna av efterfrågan som jag också tycker är rätt intressant!