Hybris Nemesesis är ett sjukdomstillstånd där du bär med dig din värsta motståndare till alla spel du spelar; tron att du kan lyckas med mer än du förmår.
“Det är nog inga problem att hålla hela Asien”
“Nog ska jag kunna få till tre resor till på fem rundor”
“Om bara rätt tärning kommer kan jag få både färg och stege till bygget”
Vissa av oss har ett bra förhållande med sin hybris, en del kanske till och med har lärt sig dra nytta av den, medan andra gång efter annan blir lurade i fördärvet av den. Själv ligger jag någonstans i mitten. Min hybris blommar upp då och då, och ställer till en hel del problem, men jämfört med tidigare har jag den i ett stramt koppel.
And stay there!
Min hybris syns inte till så ofta i konfliktspel, tvärt om kunde jag nog ibland behöva den för att ta lite fler risker och inte vara så ofördelaktigt defensiv. Men konflikter är ju som alla trogna bloggläsare vet inte min starka sida. Som jag nämnt tidigare gillar jag att samla, bygga, uppgradera och klara mål, både i verkligheten och när jag spelar spel. Jag vill också försöka optimera mitt spelande för att utnyttja alla resurser optimalt. Det är då hybrisen vaknar till liv. Jag lockas att med elvastegsplaner och synergieffekter försöka krama ur varenda lite VP korten kan erbjuda. I tron att jag har kontroll på min hybris märker jag inte att den slitit sig, och nu viskar hopp i mitt öra om den där perfekta brickan, kortet, tärningsslaget som får alla bitarna att falla på plats. Men som aldrig kommer.
What do you mean there’s no more tiles?!
För hux flux är spelet slut, och där står jag med fem halvfärdiga projekt som inte ger några VP alls. Om du gapar efter mycket är det någon annan som äter din kaka.