Viceroy är det spel med absolut snyggast och flest illustrationer jag har sett. Alla (och det finns många) brickor har unika illustrationer av hög kvalité som ger spelet en episk känsla. Det finns en logisk förklaring till detta – spelet är satt i den ryska spelvärlden Berserk som länge varit ett kortbytarspel (med fler än tretusen olika kort). Men nu är det inte kort utan brickor, och vi ska inte byta – vi ska buda på dem.
Alla spelare har resurser i form av röda, gröna, blå och gula juveler. Dessa förvaras bakom en skärm så motspelarna inte vet hur det ser ut i din penningpung. Var runda kommer det upp fyra brickor att buda på.
Warlord, Arbalester, Swordsman eller Saboteur?
Varje spelare budar en juvel. Om alla har budat på olika färger får respektive spelare brickan som matchar dennes bud. Blir det krock om ett objekt får de spelarna antingen försöka komma överens, annars måste de buda om. Brickor ingen köpt den här omgången flyttas till andra sidan och kan väljas även nästa budomgång, sen försvinner de. Du kan också välja att buda noll, och får då plocka åt dig tre nya juveler från banken istället.
När du väl har fått en bricka så ska du försöka bygga en maktpyramid. Varje bricka har fyra juvelmarkeringar på sig som visar hur många juveler du måste spendera för att bygga den. Den lägsta nivån kostar juvelen i botten, våning två kostar den lägsta OCH den näst lägsta, våning tre de tre nedersta och vill du lägga brickan på den fjärde våningen kostar det alla fyra juvelerna.
En bra början.
Bredvid juvelmarkeringen på brickan syns också belöningen för att placera brickan just på den våningen. Inte helt oväntat blir belöningen bättre ju högre i pyramiden du kommer.
Brickorna har färgade cirklar som visar hur de ska pusslas ihop. Du behöver inte matcha färgerna, MEN det finns såklart poäng att tjäna om du lyckas med det. Här är det lätt att falla ned i kaninhålet av vackert byggande. Men du ska ha stor tur om du ska få till det hela vägen innan dina motspelare har sprungit ifrån dig.
Nu börjar förfallet.
Det gäller alltså att ha rätt juveler för att både kunna buda till dig och bygga brickorna, samtidigt som du måste försöka hålla koll på vad det är du behöver för att få poäng. För det finns såklart mer än ett sätt, men det orkar jag inte gå in på här.
Budgivning funkar bra för att få spelare att bry sig om varandra, men när väl auktionsfasen är klar tenderar alla spelare att försvinna in i sina egna bubblor för att se hur de ska agera med det de fått med sig.
Det är ett intressant spel där det är spännande att bara få se alla nya ilustrationer första gången du spelar, men det tar nog några genomspelningar innan du känner att du faktiskt vet vad du håller på med.
Både Tobbe och Mange lyckades riktigt bra i sitt pyramidbyggande…
Börjar bli fina pyramider, och då är de inte ens färdiga än.
…medan jag snarare fick till en stödmur.
Avsaknad av höjd kan väl kompenseras med bredd?